Li Tamás, a nyugdíjas repülő

Mai történetemben a megyeszékhelyre, Szombathelyre hívom kedves olvasóimat. Bejegyzésem főszereplője egy repülőgép, ami 14 évi honvédségi és polgári szolgálata után, Szombathelyen "ment nyugdíjba", hogy ott a város egyik díszeként, nyugalomban töltse el földi napjait. Sajnos nem így történt.

blog_1964_03_szhely_turista_szallo_mti_hadas_janos.jpgA büszke repülőgép, eredetileg kijelölt helyén, a szombathelyi Turista Szálló előtt, 1964 márciusában (forrás: MTI fotó, Hadas János)

Az 1960-as években a szombathelyiek számára nem jelentett különlegességet a városban közlekedő járművek sokasága. Megyeszékhely révén, az emberek megszokták, hogy az utcákon különböző gépkocsik, tehergépjárművek, buszok és villamosok közlekednek. 1964. március 4-én, szerda délelőtt, azonban még a legrégebbi városlakókban is meglepetést keltett, hogy egy hatalmas repülőgép gördült végig a város utcáin. A gép szárnyvégeit leszerelték a könnyebb mozgatás érdekében, és a gép mögött vontatták az út során. Még így is órákig tartott, mire tervezett rendeltetési helyére, a Turista Szálló elé érkezett a "szállítmány".

blog_1964_03_05_szhely_repulogep_cukraszda.jpgRepülőgép halad Szombathely utcáin, a lakók legnagyobb csodálkozása közepette, 1964. március 4-én (forrás: Vas Népe 1964. március 5-i lapszáma)

Közben mindenütt az utcára tódultak az emberek, hogy a különleges repülőgépet láthassák. Sokan kerékpárral követték útja során. A nap végére a tervezett helyére került a Li-2T típusú repülőgép, becenevén "Li Tamás". Természetesen a repülőgép határozott céllal került a városba, ahogy arról a sajtónak is nyilatkozott Csiszár Imre, a Vendéglátóipari Vállalat vezetője.

"A repülőgépből bizonyára majd "Röpcsi" cukrászdának becézett gyermekcukrászda lesz. A gyermekeknek és felnőtteknek is egyaránt érdekes másodosztályú üzemegységünk 60-70 ezer forintba fog kerülni. A cukrászda különleges, másutt nem kapható süteményekkel, mint például repülőtorta, légzsáktorta, fagylaltkülönlegességek, - várja vendégeit, elsősorban gyerekeket. A repülőgép szárnya alatt színes gombákkal ellátott asztalok között a légikisasszonyok öltözékét viselő, csinos felszolgáló lányok viszik majd az üdítő italokat, hűsítőket, kávékat a vendégeknek". (Vas Népe, 1964. március 5) 

blog_fortepan_113578_mazsa_ter_kispilota_cukraszda1961.jpgÍgy tervezték megépíteni a "Repcsi cukrászdát" is Szombathelyen. A példát Budapesten, a Mázsa téren felállított, "Kispilóta cukrászda" szolgáltatta. A fotó 1961-ben készült (forrás: Fortepan)

Mielőtt a mesébe illő, csodálatos tervek megvalósulását nyomon követnénk, tekintsünk vissza mai főszereplőnk, "Li Tamás" előéletébe. Gépünk, a mai Üzbegisztán területén található Taskentben, a 84. számú repülőgépgyárban látta meg a napvilágot 1950-ben. A repülőgép nevét, Borisz Pavlovics Liszunovról (Li) kapta, aki amerikai szabadalom alapján, a taskenti repülőgépgyár műszaki igazgatójaként, az oroszországi gyártást elindította. A repülőgép 1950. augusztus 5-én érkezett Magyarországra, a Magyar Néphadsereg megrendelésére. Ebből a típusból 31 darab gép teljesített hazánkban szolgálatot.

blog_fortepan_18131_li2_ferihegy.jpg

blog_fortepan_26969_li2_ferihegy.jpgLi-2 típusú repülőgépek fénykorukban, a budapesti, Ferihegyi repülőtéren 1956-ban (forrás: Fortepan)

Hét év és 1242 órányi repülés után átfestették és a MALÉV tulajdonába került, ahol elsősorban teherszállításra használták. 3279 repült óra után, 1964. március 2-án selejtezték le. Egyedi felszállási engedélyt kapott utolsó repülőútjára, amit 1964. március 4-én tett meg, Budapestről Szombathelyre repülve. A szombathelyi repülőtéren Dorn József, Gimesi János, Harangozó József, Hoffmann Ottó, Ivánszky Hubert és Szedlák Mihály MALÉV dolgozók társadalmi munkában leszerelték a gép szárnyvégeit és előkészítették a gépet a másnapi szállításra, ahogy azt bejegyzésem elején olvashatták.

blog_1964_03_04_li2_a_repteren_szetszedoivel.jpgA Szombathelyre repült gép szállításához szükséges szétszerelést és összeszerelést végző csapat fotója 1964 márciusában (forrás: Li-2.hu)   

A repülőgép már egy hónapja pihent a Turista Szálló előtt, de az érdeklődő városlakókon kívül más nem látogatta meg, nem kezdődtek el a korábban ígért gyermekcukrászda építésének előkészületei. Aztán április közepén ismét útra kelt "Li Tamás". Most is a földön gurulva tette meg az utat, ezúttal a Puskin parkban jelölték ki az új helyét.

blog_1964_04_17_szhely_elvittek_a_repulot.jpgA Vas Népe napilap fotója az új felállítási helyére szállított repülőgépről 1964. április 17-én

A Vas Népe tudósítója ezúttal telefonon érdeklődött a fejleményekkel kapcsolatban, amit megosztott az olvasókkal is a "Tovább "repül-e" a repülőpresszó?" című cikkben. Kérdéseire ezúttal, a találó nevű, Ár Mihály előadó válaszolt készségesen.

"- Milyen lesz a nagy érdeklődéssel várt új cukrászda?

- A kőbányai repülő-cukrászdához hasonlóan a szombathelyit is díszlánccal elkerített rész fogja majd körül. Az elkerített részen 10-15 asztalt állítunk fel...A cukrászdában fagylaltot és presszókávét szolgál fel a légikisasszonyok egyenruhájába öltözött két felszolgáló. A gép orr-része alatt helyezzük el a fagylaltgépet...

-Mikor kezdik el az átalakítást és milyen munkákat kell elvégezni az üzemeltetésig?

- Egy ilyen jellegű cukrászda létesítése komoly átalakítási és szerelési munkákat igényel. Bár nekünk az a célunk, hogy minél előbb üzemeljen az új cukrászda, a gép új helyen való felállítása körülbelül egy hónappal tolta ki az üzembe állítás kezdetét. Az eredeti terv szerint ugyanis május 1-re készült volna el az átalakítás. De az új helyen előreláthatóan csak május harmadik hetében fogadhatjuk az első vendégeket...". (Vas Népe 1964. április 23) 

Megnyugodott tehát a város lakossága, hogy 1964 május végén már a repülőgép alatt ülve fagyizhatnak a gyerekekkel. Nem így lett...

blog_li2_gayer_park_1964_retronom.jpgA repülőgép színes fotója a Puskin parkban, 1964 nyarán (forrás: retronom)

Eltelt a május, de nem történt semmi a környéken. Aztán egy reggelre a repülőgépet ismét elmozdították és betolták egy árnyas, bokros területre, hogy ha már nem készült el a cukrászda, akkor a gép se legyen "szem előtt". Így lett a repülőgépből a fiatalok, a szerelmesek találkahelye, akik emlékül, el-el csentek egy darabot a repülőből. Az esetre még a Ludas Matyi folyóirat is felfigyelt és egy külön kis cikket szentelt a szombathelyi, "nyugdíjas aeroplánnak". 

blog_ludas_matyi_1964.jpgA Ludas Matyi cikke a repülőgépről, 1964 (forrás: Ludas Matyi 1964. július 31-i lapszám)

Újabb egy év telt el. 1965 május végén, Bertalan Lajos cikke jelent meg a megye napilapjában, "Ellopják a repülőgépünket" címmel. Ebből az írásból tudjuk, hogy a gép ekkor már nagyon rossz állapotban volt, egyik kereke leengedett és besüllyedt a földbe, a másik kerekét leszerelték, ablakai betörtek, bordavázai kilátszottak. Nem volt aki megvédje a védtelen "Li Tamást" a vandáloktól vagy az egyszerű gyűjtögetőktől.

blog_1965_05_29_szhely_lopjak_a_repulogepet.jpgBertalan Lajos repülőgépért aggódó cikke a Vas Népe 1965. május 29-i lapszámában jelent meg

Ekkorra a repülő-cukrászda terve már lekerült a napirendről. Az év vége előtt, aztán újra útra kelt az ütött-kopott gép. Ezúttal a repülőtérre vontatták ki, a tervek szerint felújításra, sőt még arról is szó esett, hogy talán újra repülhet is a nyugdíjas masina.

blog_li2_gayer_park_1965_1_retronom.jpg

blog_li2_gayer_park_1965_retronom.jpgPrivát fotók a háttérbe tolt "Li Tamásról", 1965 (forrás: retronom)

 A következő években nem hallhattunk ugyan "Li Tamás" sorsáról, de az ígért felújítás ezúttal nem maradt el. 1970-re ismét egy újabb helyszínt jelöltek ki, az immár feljavított gép számára. Utolsó "otthona" a tófürdő bejárata közelében volt. Ezúttal olyan betonalapokat készítettek a gép első és hátsó futóművei alá, amik felemelték kissé a gépet a földtől, vízszintesen tartották a gép vázát, és talán nehezebbé tették, hogy felmászhassanak rá. 1971 december végére teljesen befagyott a tófürdő, így sokan korcsolyáztak rajta ezen a télen, amit a Vas Népe fotósa is megörökített 1972. január 26-án. A fotón jól látható a nem túl régen elhelyezett, felújított repülőgép, és annak új tartószerkezete is.

blog_1972_01_26_korcsolyazok_repulogep.jpgA Vas Népe fotója az 1972. január 26-i lapszámban jelent meg a befagyott tófürdőn korcsolyázókról. Háttérben az egyenesbe állított, betonalapokra emelt, immár újra felújított "Li Tamás", 1972.

A későbbi években még feltűnt a tófürdő környékének fotóin a repülőgép. Utolsó általam ismert fotója 1975 nyarán készült.

blog_tofurdo_1975_vardai.jpgFotó a tófürdő környékéről, háttérben a repülőgéppel, 1975 (forrás: Várdai fotó)

Ezt követően, az akkor már nagyon rossz állapotban levő, 25 éves repülőgépet darabjaira bontották szét, utolsó útját már nem saját kerekein tette meg. Dicsőséggel érkezett a városban és alig 10 év elteltével észrevétlenül tűnt el Szombathelyről. 

blog_1975_06_18_tofurdo.jpgAz egyik, utolsó vidám fotó a tófürdő mellett, háttérben "Li Tamás", a lassan elfeledett szombathelyi repülőgép, 1975 június (forrás: Vas Népe napilap 1975. június 18-i lapszáma)

Pörneczi Tamás, 2019 június

Források: Vas Népe napilap egykori lapszámai; Vasi Szemle 2018.4 szám; Ludas Matyi folyóirat egykori lapszáma; Li-2, retronom, fortepan weboldalak.

A bejegyzés trackback címe:

https://kenyeri.blog.hu/api/trackback/id/tr2714863096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Magamról

Ebben a blogban igyekszem a múlt és jelen különleges, értékes pillanatait felidézni, korabeli fotókkal és dokumentumokkal, hogy megmaradjon a jövő Kenyerit szeretőinek is. Kérem, tartsanak velem! Pörneczi Tamás (kenyeri@mobile.hu)

süti beállítások módosítása